japanu auto klubs, forums, auto daļas - japcar.lv
© 2017 Japcar - japāņu auto klubs
on-line.lv Auto/moto Auto_moto
Toyota GT86 / Subaru BRZ apskats
Toyota GT86 / Subaru BRZ apskats
Laikmetā, kad jauni auto tirgū ir palikuši diezgan garlaicīgi un vidējam cilvēkam sporta auto skaitās Porsche, Lamborghini, Bugatti utml eksotiski auto, kas joprojām tiek ražoti masveidā, mums japāņu auto entuziastiem sportisku auto laiki ir liekas pamiruši un pēdējā desmitgadē ir iznācis tikai Nissan GT-R, kā arī atjaunoti Subaru un Mitsubishi pilnpiedziņas modeļi. Pat Nissan Z sērija ir zaudējusi savu šarmu un nav populāra. Beidzot strauji tuvojas tās dienas, kad ieraudzīsim jauno Toyota GT86 un Subaru BRZ uz Latvijas ceļiem, tapēc nedaudz aprakstīšu savus iespaidus par šo “sporta auto”.

Vēsture

Pirms 7 gadiem Toyota krietni papildināja sev piederošo Fuji Heavy Industries (Subaru) akciju klāstu. Lai atzīmētu šo “apvienību” Toyota pievērsās domai radīt sporta auto. Tas bija ļoti vajadzīgs Toyota kompānijai, jo pārāk ilgi Toyota pārdeva tikai ekonomiskus un neinteresantus auto, pretstatā ar iepriekšējām desmitgadēm, kurās tika radītas tādas sporta auto leģendas kā Celica, Supra, MR2. Kā arī AE86, kas no salīdzinoši lētas, kantainas ikdienas automašīnas pārtapa par motorsporta leģendu, jo auto bija kompakts, viegls, ar aizmugures piedziņu.

Tika radīts projekts FT-86, kuru vadīja galvenais inženieris Tetsuya tada. Viņs ar savu komandu apceļoja pasauli, tiekoties ar autoklubiem, profesionāliem sportistiem un entuziastiem, lai noskaidrotu, kas ir tas, kas patīk īstam auto entuziastam. Pēc visiem viedokļiem tika izlemts, ka nepieciešams auto, kas ļoti līdzīgs oriģinālajam AE86, tikai mūsdienīgāks, ar atbilstošu jaudu mūsdienu svaram, bez turbīnas, ar aizmugurējo piedziņu, zemu gravitācijas centru. Pie mums tas līdzinātos modernam BMW E30, kuru vadītāji ir izteikta entuziastu komūna Latvijā. Toyota/Subaru inženieriem izdevās panākt izstrādājot jaunu, zemāku “boxer” tipa 2.0L dzinēju, kuru var arī novietot zemāk un vairāk uz aizmuguri, jo motoram/ātrumkārbai nav nepieciešams griezt priekšējos riteņus. Lai saprastu cik zemu ir motors - tas nesniedzas augstāk par tavu ceļa locītavu.


Motoram tika dots kods Toyota 4U-GSE un Subaru FA20, kas attīsta maksimālo jaudu 200zs. Lai arī auto ir jauns, tam ir ļoti daudz līdzības un pat maināmas detaļas no tādiem auto kā Subaru Impreza, Toyota Mark II. Pirmie testa auto tika būvēti no saīsinātas Subaru Legacy platformas. 2009.gadā tika prezentēti pirmie koncepta modeļi Toyota FT-86, kas kļuva par ļoti pozitīvu pārsteigumu auto pasaulē. Gadu vēlāk tika prezentēts “FT-86 II Concept”, kas vizuāli krietni atšķīrās. Toyota to darīja ar mērķi, jo paļāvās uz medijiem un atsauksmēm auto forumos, lai izveidotu vizuāli tīkamu dizainu. Vēl pēc gada, pēc lielās ažiotāžas visas neprātīgās žurnālistu baumas tika apslāpētas un 2011.gada vasaras beigās beidzot tika prezentēts produkcijas auto. Tika izlemts pārdot auto zem trīs zīmoliem - zem Toyota zīmes kā “Toyota 86” priekš Japānas tirgus un “Toyota GT86” citur pasaulē, kā “Scion FR-S” (Front engine, Rwd, Sport) amerikas tirgū un atsevišķi arī kā “Subaru BRZ” visā pasaulē.

Visi trīs auto ir tehniski identiski, ar minimālām vizuālām atšķirībām un atšķirīgu komforta komplektāciju. Vienīgā tehniskā atšķirība - Toyota 86 modelis ir ar nedaudz mīkstākām priekšējām atsperēm, kas ļauj vieglāk iesākt auto sānslīdi, jo Toyota jau sākumā izlēma, ka auto grib radīt pateicīgu priekš drifta un autoslaloma braukšanas stila, kā arī pārāk stabils auto var kļūt garlaicīgs. To var redzēt video salīdzinājumos, kur redzams, ka Toyota pieprasa daudz aktīvāku stūrēšanu un piepūli no šofera, nekā Subaru BRZ, tacu apļu laiki ir vienādi. Arī reklāmas saukļi šiem auto ir atbilstoši - Subaru moto ir “Pure Handling Delight”, Toyota sauklis ir “Fun to drive” un “Reborn”, Scion sauklis “Passion is back” un “Sport is back”. Jāpiemin, ka auto izstrāde nepārtraukti bija Toyota prezidenta Akio Toyada uzraudzībā, kurš piedalījās auto testēšanā un ar ļoti stingru nostāju, ka auto netiks pārdots, kamēr tas nebūs perfekts un nesagādās simtprocentīgas pozitīvas emocijas. Kad auto tika pabeigts, inženieri bija gandarīti, jo pilnīgi visi mediju pārstāvji pirmoreiz izbraucot ar auto, izkāpa no tā ar pārliecinošu smaidu uz sejas. Arī es :)

Kopš pirmā FT-86 koncepta parādīšanās arī es biju ļoti ieinteresēts šajā auto un pirms 3 gadiem izveidoju mājaslapu www.Tune86.com , kur ievietoju jaunumus par auto izstrādes progresu, tuninga iespējām un nu jau dalību motorsportā.
Subaru BRZ Tetsuya Yamano Tune86
Toyota 86 by LAILE at Hyper meeting, ft Tune86
Laikam ejot caur internetu iepazinos ar vairākiem Toyota un Subaru sportistiem, japāņu auto reportieriem un arī galveno inženieri Tetsuya Tada. šā gada Aprīlī biju Japānā, kur varēju ne tikai vērot Toyota 86 braucot dažādos sporta veidos kā rallijs, drifts un gymkhana, bet arī vairākas reizes pats testēju Toyota 86, gan automātu gan manuāli un arī Subaru BRZ.

Lai arī auto ir tikai 200 zirgspēki, es joprojām to saucu par sporta auto, jo šis auto netika radīts lielai jaudai ar ātrākajiem apļu laikiem, bet tas noteikti sagādā baudu braucot “sportiskā režīmā”. Braucu ar šiem auto gan pa Japānas kalnu ceļiem, gan pa Fuji trases teritoriju, protams, salīdzinoši uzmanīgi, cik man kā “preses pārstāvim” tika ļauts, kā arī bija jāpierod pie “stūres bardačokā” un pretējām braukšanas joslām.
Toyota 86
Toyota 86 & Subaru BRZ
Toyota 86
Toyota 86 & Subaru BRZ & Mazda Miata MX5
Lai saprastu kā auto uzvedās, tiku izvizināts ar profesionāliem Toyota sportistiem pie stūres, kas nežēloja riepas un manuprāt arī kalnu ceļos “nepazīst bailes”. Auto balanss ir fantastisks! Salīdzinājumam izbraucu ar veco 80’to gadu Toyota AE86 Trueno tieši pēc “GT86” un lai arī abi auto sagādāja jautrību, atšķirība ir pārsteidzoša. Jaunais auto līkumos un pārmetienos nesasveras gandrīz nemaz, pateicoties zemajam gravitācijas centram. Sēdekļi ir “sportiski”, ideāli notur vadītāju savā pozīcijā, kas jau ir diezgan zema un liek justies kā braucot ar kartingu. Stūre ir ar elektrisko pastiprinātāju, taču ļoti patīkami “svērta”. Rezultātā vadītājs ļoti viegli var sajust visus četrus riteņus un to noslodzi un var braukt ar maksimālu atdevi ļoti tuvu riepu saķeres robežām.
subaru brz comdrive tetsuya yamano hyper meeting tsukuba
Jaunais motors ir diezgan ekonomisks, attīsta 200zirgspēkus pie 7400 apgriezieniem un 205 Nm griezes momentu pie 6600 apgriezieniem. Ikdienā braucu ar gandrīz 20 gadus vecāku Toyota MR2 Turbo, kas jau no rūpnīcas bija ar 245zs, tāpēc uzreiz sajutu slāpes pēc lielākas jaudas. Tas uz brīdi satrieca visas gadiem ilgās cerības, ka auto nebūs lēns. Taču, šim auto jauda nav galvenais un, tiklīdz sāc grozīt stūri, tas spēcīgi pārspēj MR2 vadāmībā, dinamikā un stabilitātē. Pat aerodinamika ir ļoti laba - pēc lēnās ieskriešanās pirmajos pārnesumos, GT86 sāk likties ātrs, kad braukšanas ātrums sasniedz 150kmh un auto ieskrienas līdz limitam ļoti ātri (Japānas modelim ātruma ierobezotājs 195km/h). toyota 86 speed
Kā jau visi auto, pie lielāka ātruma arī no gaisa piespiešanas spēka GT86 kļūst vēl stabilāks un izraisa vēl patīmākas vadāmības sajūtas! FT-86 modeļi nāk dažādās komplektācijās un Japānā salīdzinoši populāri ir bāzes modeļi gan Toyota gan Subaru, kas ir ar minimāliem komforta elementiem, bez R17 lietajiem diskiem, ar nekrāsotiem bamperiem, bez radio/navigācijas, lai auto padarītu maksimāli lētu un pieejamu tiem, kas jau sākumā izlēmuši auto pārveidot pa savam un ietaupīt līdzekļus uz nevajadzīgām daļām. Izbraucu ar Subaru BRZ bāzes modeli un pat nelielā svara atšķirība bija jūtama paātrinājumā. Visi auto ir pieejami gan ar manuālo gan ar automātisko pārnesumu kārbu ar 6 ātrumiem. Šeit potenciāliem pircējiem gan nākas palauzīt galvu, jo automātiskā kārba ir ļoti sportiska un ērta, ar ērtiem “paddle shifters” pārslēdzējiem pie stūres, un arī ātri pārslēdzas automātiski pielāgojot apgriezienus. Pārslēdzoties uz zemākiem pārnesumiem panelī skaņas signāls brīdina, ja zemākajam pārnesumam nav pieejams apgriezienu diapozons tekošajam ātrumam, taču griezt automātu var brīvi līdz ierobežotājam. Visi FT-86 trīnīši ir apauti ar 215/45-R17 Michelin HP Primacy riepām, ar kurām ir aprīkots ekonomiskā ikona Toyota Prius, šis fakts bieži vien liek pārprast Toyota izvēli. HP saīsināts no High Performance un šīs ir vienas no labākajām, diemžēl arī no dārgākajām riepām Michelin klāstā.
subaru brz

Komforts un praktiskums

Auto protams ir paredzēts autosporta entuziastiem, nevis gariem ģimenes pārbraucieniem. Priekš pasažieriem ietilpība ir maza. Aizmugurē sēdošiem vietas principā nav, jo iekārtojoties ērti šofera pozīcijā, starp priekšejo un aizmugurējo krēslu starpā bija vien 4 centimetri.
toyota 86 interior space
Izņēmuma situācijas protams var pabīdīt šofera krēslu tuvāk un braukt var, taču ne pārāk ērti. Tāpat arī aizmugurē sēdošiem galva atbalstīsies pret aizmugurējo stiklu.
toyota 86 backseat space
Man augums ir 184cm un izvairīties no kontakta ar aizmugurējo ir nepārtraukts, tā kā aizmugurējais sēdeklis tiešām der tikai produktiem, vai maziem bērniem un mājdzīvniekiem. Un riepām.

Aizmugurējā sēdekļa atzveltni nolocot uz priekšu no bagāžnieka līdz pat priekšējiem sēdekļiem atbrīvojas ļoti daudz vietas, kur var viegli ievietot 4 papildus riteņus un paliek vēl pāri daudz vietas aprīkojumam, kā domkratam, vai pat pāris papildus riepām. Tas ir ļoti daudz salīdzinot piemēram, ar Nissan GT-R R35, kura bagāžniekā pilnībā ietilpst vien divi papildus riteņi. Tātad braucot uz trasi varam paņemt līdzi riepu komplektu un nebojāt dārgās Michelin riepas. Auto ir paredzēts sportistiem. Par to liecina arī salona dizaina elementi un izkārtojums, kas patīkami pakārtots šoferim. Ir krūzīšu turētāji, ko pa centra paneli var bīdīt uz priekšu un atpakaļ, lai netraucētu braukt.
toyota 86 interior
toyota 86 interior dash
Panelī lielākais mērinstruments ir tahometrs, kurā iebūvēts digitāls spidometrs, kā arī blakus ir analogais spidometrs. Iespējams, ka analogais spidometrs ir prasība, lai atbilstu kaut kādiem standartiem, jo pēc vairākiem braucieniem sapratu, ka tajā neieskatījos ne reizi un tas ir absolūti lieks. Protams kā jau visi mūsdienu auto, Toyota 86 ir aprīkots ar dažnedažādām elektronikām, lai palīdzētu nepieredzējušiem braucējiem, taču zem ātruma pārslēga ir arī pogas, lai veikli atslēgtu pilnīgi visas pretbloķēšanas, pretslīdēšanas un stabilitātes sistēmas. Izņēmums ir automātiskai kārbai, kas ierobežo apgriezienus pie 2000 apgriezieniem, ja tiek nospiesti gāzes un bremzes pedāļi vienlaicīgi un šo funkciju pagaidām nevar atslēgt. Vai jau minēju, ka priekšējie sēdekļi ir “ērti” priekš sportistiem? Tie patiešām ir fantastiski! Pārredzamība vadītājam ir ļoti laba, pateicoties zemajai motora pozīcijai, kas arī samazina virsbūves priekšējās daļas augstumu. Paaugstinātie spārni ļauj viegli uztvert auto gabarītus. Jumta balsti ir salīdzinoši šauri, kas arī uzlabo redzamību. Lai arī auto ir ļoti stabils un liekas “ciets”, tas tomēr ir patīkams ikdienas braukšanā un liekas, ka neizraisīs negācijas braucot pa bēdīgi slavenajiem latvijas ceļiem.
comdrive subaru brz
Komforta ziņā protams ir arī savi trūkumi. Neviens no Subaru/Toyota/Scion trio nebūs pieejams ar lūku. Auto ir diezgan vāji nopakots. Braucot ātri ir neizbēgams vēja troksnis un braucot virs 100kmh aizvien grūtāk ir sarunāties ar līdzbraucējiem. Kā arī motora skaņa. Tā nav tipiskā Subaru “bu-bu-bu” skaņa. Pat ar tuninga izpūtējiem skaņa nav tik patīkama, kā piemēram Toyota AE86 ar kuru izbraucu tieši pēc GT86 un tas bija pārsteidzoši, cik vecais un mazjaudīgais 4AGE motors skan sportiski salīdzinot ar jauno 4U-GSE / FA20. Jaunajam auto ir pat speciāli izveidota sistēma, kas novada motora skaņu no gaisa ieplūdes sistēmas uz salonu. Tas ir pozitīvi, jo motors no ārpuses ir kluss un vadītājs vismaz var dzirdēt motora apgriezienus, taču inženieri šo sistēmu reklamē kā “patīkamas sportiskās skaņas” novadīšanu uz salonu un man tas liekas absurds, jo šī skaņa ir tiešām nebaudāma, protams tas ir gaumes jautājums. Te no trūkumiem arī viss.

Auto nākotne

Ir skaidrs, ka auto būs ļoti populārs. Kā man paziņa no Japānas aprakstīja - auto mērķauditorija ir trīs grupas uz kurām arī auto izstrādātāji liek visas cerības. Pirmā grupa ir ikdienas brauceji, kas varbūt izmainīs dažus vizuālus sīkumus, otrā grupa, kas ir sportiskāk noskaņoti un mainīs auto lielāko daļu detaļu, varbūt pat dzinēju, kā arī trešā grupa - profesionāli sportisti, kas izjauks auto līdz šasijai un uzbūvēs auto pēc sava prāta, lai būtu maksimāli viegls, jaudīgs, utt. Auto jau pieejams tirdzniecībā Japānas tirgum no 2012. gada marta un amerikas tirgum no maija. Auto ir izraisījis masveida ažiotāžu sporta pasaulē.
Toyota 86 d1gp manabu orido
Toyota 86 d1gp hks
Toyota 86 d1gp droop upgarage tetsuya hibino
Trīs pārbūvēti Toyota 86 modeļi jau brauc Japānas D1GP drifta sacensībās(Mani video: Max Orido , Tetsuya Hibino, HKS / Nobuteru Taniguchi), kuriem drīz pievienosies ceturtais. Subaru BRZ (protams tehniski pilnīgi atšķirīgs) startē Japānas elitārajās Super GT sacensības GT300 klasē.

Valters Boze, Tetsuya Yamano, Subaru BRZ
Foto kopā ar Tetsuya Yamano, trīskārtēju SuperGT čempionu, kas brauc ar BRZ GT300 klasē, kā arī šo rozā BRZ japānas gykhana čempionātā.

Toyota GT86 jau ir piedalījies Nurburgringas 24 stundu sacensībās sasniedzot labākos rezultātus savās klasēs. Kā arī vairākas komandas startē ar Toyota 86 japānas rallija čempionātā, kā arī dažādos autokrosa pasākumos.
toyota 86 rally gazoo racing
Ir skaidrs, ka neviens auto sākumā nav tāds kā paredzēts, ko man arī apliecināja inženieris Tetsuya Tada, apgalvojot, ka turpmākajos gados būs ļoti daudz uzlabojumu un izmaiņu šajā auto (analoģiski Nissan GT-R, kas katru gadu tiek atjaunots). Tāpat kā pirms 7 gadiem, arī šodien joprojām Toyota inženieru komanda lasa auto forumus un socialo tīklu diskusijas, lai zinātu, ko tieši vēlas auto entuziasti. Iespējams, ka arī kādreiz būs pieejams jaudīgāks motors jau no rūpnīcas, piemēram ar turbīnu vai kompresoru, jo Japānā jau tagad tiek pārdots Subaru Legacy ar šo pašu FA20 motoru, kam pievienota turbīna un attīsta jau 300 zirgspēkus. Baumu līmenī arī kabrioleta versija netiek izslēgta, taču tas nenotiks tuvākajos gados, jo tad ir jāpārstrādā auto šasija. Prioritāte ir uzlabot auto sportiskās īpašības. Kas ir liels izaicinājums, jo pirms auto vēl nonāca pārdošanā, tuninga pasaulē jau bija pieejams klāsts ar uzlabojumiem ieskaitot jau neizskaitāmi daudz izstrādātāju amortizāciju, stabilizatoriem, bremzēm, diferenciāļiem utt. Šis klāsts paplašinās ļoti strauji katru dienu un ir skaidrs, ka tieši šis auto kļūs par populārāko tuninga auto tuvākajos gados. HKS jau piedāvā kompresoru šim motoram. Protams arī Toyota sporta izstrādes nodaļa TRD un Subaru inženieri no STI jau tagad piedāvā atsevišķus uzlabojumus.
subaru brz
subaru brz
toyota 86 blitz
šī noteikti ir dismitgades sensācija japāņu autobūvē un ar nepārtraukto ažiotāžu un baumām un kritiku Toyota un Subaru ir radījuši patiešām labu auto, ar ko man bija neizsakāms prieks braukt pa Japānas ceļiem un arī lepnums būt pirmajam latvietim, kas ar šo auto braucis. Auto ir fantastisks priekš savas mērķauditorijas. Jau šobrīd visās pasaules valstīs, kur tas ir pieejams, auto ir pilnībā izpārdots un daži pircēji ir spiesti gaidīt jau pat līdz 2013 gadam, lai saņemtu savu pasūtīto auto. Japānā jau ir izveidots autoklubs “CLUBRZ”, kura atklāšanā piedalījos arī es. Klubam ir jau vairāk kā 100 biedru, no kuriem jau vismaz 40 brauc ar Subaru BRZ vai Toyota 86 pa Japānas ceļiem.
subaru brz clubrz
subaru brz daikoku futo pa
subaru brz clubrz meeting
Tas viss jau notiek pasaulē, kamēr pie mums tikai šonedēļ parādījās divi Toyota GT86 modeļi un tie paši tika atvesti tikai prezentācijas nolūkiem Toyota dīleru darbiniekiem. Pats auto Latvijā būs pieejams ap jūlija beigām / augusta sākumu pie Amserv Toyota, WESS Toyota un Ad Rem Auto dīleriem. Kamēr ASV auto ir pieejams no 24.000 USD, prognozējamā cena Latvijā ir tuvu 30.000 eiro. Pirmā publiskā prezentācija būs mūsu festivālā JAPMEET 2012, nepalaid garām!
toyota 86
toyota 86
toyota 86
toyota 86

subaru brz
toyota 86 rally
toyota 86 tsukuba meeting hyper
Toyota 86 tune86
Vairāk par šo auto lasiet un sekojiet jaunumiem Japcar forumā, Toyota FT-86 diskusijā, kur pieejami arī mani video un bildes no Japānas.
Raksta un bilžu autors: Valters Bože
 
Nākamais raksts >